United 93

Inatt kunde jag knappt sova efter att jag tittat på filmen United 93. Att man efter en verklighetsbaserad film känner sig ur balans är en ganska vanlig reaktion.
   United 93 handlar om den dagen då allt vände upp-och-ner. Alla kommer minnas vad de själva gjorde när man fick höra att två skyskrapor i New York blivit attackerade, 11:e september 2001. Filmen är baserad på historien om det fjärde planet som kapades, planets mål var Vita Huset men nådde det inte. Utan passargerarna tog modet att kämpa mot kaparna - ända till sista stund. Många anhöriga till planets passagerare har gett information till filmens skapare om vad som hände, då många ombord ringde för att ta adjö. 
   Jag kan även nämna att filmen filmas till stor del med handkamera och har inga kända skådespelare med i rollistan, utan det är historien som är det viktiga.
Det är en film som absolut är värd att se, det kan jag garantera.




image46



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0